Pieksämäen nuorten taiteilijoiden

Susanna Tyrväinen

Anniina Vainionpää

Taru Vilkas

#kulttuurirahastontuella  #skr2023 #pieksamaenkuvataideseura #pieksamaenkaupunki  #pieksamaki #kulttuurikeskus_poleeni #visitpieksamaki

AVAJAISET

5.10.2023, klo 18, avajaisesiintyjänä APROX. Julius Valve ja videotaiteilija Jenna Jauhiainen.

JUHLASEMINAARI

5.10.2023, klo 13- 15

”Syntyykö Etelä- Savon nuorten taiteilijoiden triennaali vuonna 2026?”

Seminaarin avauspuheenvuoron käyttää kriitikko, vapaa kirjoittaja Sanna Lipponen. Seminaarissa  puheenvuoroja keskustelun pohjaksi kuvataidealan asiantuntijoilta sekä Pieksämäeltä että alueeltamme.

Seminaarissa esitetään ”PERINTÖ” video, joka syntyy osallistuvien taiteilijoiden itse lähettämästään videomateriaalista.

Pieksämäen nuorten taiteilijoiden 7. triennaaliin teemana on ”PERINTÖ”. Pieksämäen kuvataideseura ry on järjestänyt joka kolmas vuosi paikkakunnalta lähtöisin olevien ammattiin valmistuneiden nurten taiteilijoiden näyttelyä kulttuurikeskus Poleenissa vuodesta 2005 lähtien.

Pieksämäen nuorten taiteilijoiden triennaalin tärkeimpänä tavoitteena on ollut antaa tukea ja kannustusta alueen nuorille taiteilijoille sekä nostaa esiin nuoria pieksämäkeläislähtöisiä ja lahjakkaita ammattitaiteilijoita.

Pieksämäen kuvataideseura ry:n hallitus pyysi 7. triennaalinäyttelyn koollekutsujaksi kuvanveistäjä, kuvataideopettaja Riitta Huttusen, joka esitti, että tuleva näyttely tulee olemaan viimeinen Pieksämäen kuvataideseura ry:n järjestämä ja että tähän viimeiseen näyttelyyn kutsutaan mukaan ilmoittautumaan kaikkia aiemmin mukaan olleita taiteilijoita.Ilmoittautumiskutsu lähetettiin 29 taiteilijalle, joista 15 osallistuu näyttelyyn.

Pieksämäen nuorten taiteilijoiden 7. triennaaliin teemana on ”PERINTÖ”. Tämä näyttely on viimeinen Pieksämäen kuvataideseura ry:n järjestämä paikkakunnalta lähtöisin olevien nuorten ammattitaiteilijoiden näyttely. Pieksämäen nuorten taiteilijoiden 7. triennaalissa nähtäviin teoksiin ei liity perintö- tematiikkaan liittyviä vaatimuksia tai odotuksia, vaan jokainen taiteilija valitsee ja tuo itselleen mieluisat teokset näyttelyyn.

Näyttelyn ja seminaarin rahoitukseen ovat osallistuneet Suomen kulttuurirahaston Etelä- Savon rahasto myöntämällä apurahana 15 000e sekä Pieksämäen kaupunki myöntämällä Pieksämäen Kuvataideseura ry:lle toiminta-avustusta. Näyttelyn taiteilijoille maksetaan näyttelypalkkio.

Yhteistyössä: