Katri Mononen on vuonna 1981 Pieksämäellä syntynyt, Nokialla asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Mononen yhdistää teoksissaan akryyli- öljy- ja spraymaaleja sekä kollaasimateriaaleja. Maalauksen materiaalisuus ja väriyhdistelmien kyky herättää tunteita ja assosiaatioita ovat hänen työskentelyssään olennaisia. Hänen maalauksissaan toistuu usein viitteellinen, abstrahoitu kasviaihe. Maalausprosessin avoimuus ja yllätyksellisyys ovat Katri Monosen työskentelyn kantavia voimia.

Monosen yksityisnäyttelyitä on nähty mm. Galleria Himmelblaussa, Tampereella 2022 ja tm•galleriassa Helsingissä 2021. Vuonna 2023 hän osallistui Mäntän äärellä -ryhmänäyttelyyn sekä vuonna 2022 hän oli mukana näyttelyssä Kulturbahnhof Ellerissä, Düsseldorfissa, Saksassa. Monosen teoksia on mm. Valtion taideteostoimikunnan ja Tampereen taidemuseon kokoelmissa. Hän on Taidemaalariliiton ja Tampereen taiteilijaseuran jäsen. Katri Mononen osallistui Pieksämäen nuorten taiteilijoiden triennaaliin vuonna 2011.

Katri Mononen Connection, akryyli kankaalle, 150x130cm, v. 2023